Oppaat seisovat Eva ja Paavo Ryynäsen kotitalon portailla

Eva Ryynäsen taiteilijakoti

Evan ja Paavon pääelinkeino oli noin 30 vuo­den ajan maanvil­je­ly. Emän­tä Eva viihtyi kaupunkia parem­min maal­la, joten aset­tumi­nen tilal­lisen elämään oli hänen val­in­tansa. Eva veisti kuvataidet­ta maati­lan töi­den ja kar­jan­hoidon ohel­la, mil­loin vain ehti. Maati­lan emän­nän ja taiteil­i­jan uran yhdis­tämi­nen ei ollut help­poa, mut­ta Ryynäset sovit­ti­vat ne yhdessä toimien yhteen, jot­ta Eva saat­toi veistää taidet­ta.

Kun Eva löi itsen­sä taiteil­i­jana läpi 1970-luvul­la, tilan navet­ta muutet­ti­in atel­jeek­si. Kar­jas­ta luop­umi­nen ajoit­tuu samoi­hin aikoi­hin.

Paateri matkailukohteena

Eva ja Paa­vo Ryynäsen kodis­sa, Paa­teris­sa, oli vierail­lut jo 1950-luvul­ta läh­tien kuvan­veistäjästä ja hänen kodis­taan kiin­nos­tunei­ta vierai­ta ja toimit­ta­jia. Kun vuosikym­me­nien kulues­sa kävi­jämäärä lisään­tyi, Liek­san kaupun­ki alkoi tukea taiteil­i­jako­tia matkailuko­hteena. Kaupun­ki avusti muun muas­sa Paa­terin kirkon ja gal­le­ri­akahvi­lan rak­en­tamises­sa.

Vuon­na 1991 valmis­tuneesta Paa­terin kirkos­ta tuli Eva Ryynäsen suurikokoisin ja tun­ne­tu­in työ. Vuosien var­rel­la Paa­teris­sa valmis­tui noin 500 veis­tos­ta.

Pro­fes­sorin arvon­i­men Eva Ryynä­nen sai vuon­na 1998.