Evan ja Paavon pääelinkeino oli noin 30 vuoden ajan maanviljely. Emäntä Eva viihtyi kaupunkia paremmin maalla, joten asettuminen tilallisen elämään oli hänen valintansa. Eva veisti kuvataidetta maatilan töiden ja karjanhoidon ohella, milloin vain ehti. Maatilan emännän ja taiteilijan uran yhdistäminen ei ollut helppoa, mutta Ryynäset sovittivat ne yhdessä toimien yhteen, jotta Eva saattoi veistää taidetta.
Kun Eva löi itsensä taiteilijana läpi 1970-luvulla, tilan navetta muutettiin ateljeeksi. Karjasta luopuminen ajoittuu samoihin aikoihin.
Paateri matkailukohteena
Eva ja Paavo Ryynäsen kodissa, Paaterissa, oli vieraillut jo 1950-luvulta lähtien kuvanveistäjästä ja hänen kodistaan kiinnostuneita vieraita ja toimittajia. Kun vuosikymmenien kuluessa kävijämäärä lisääntyi, Lieksan kaupunki alkoi tukea taiteilijakotia matkailukohteena. Kaupunki avusti muun muassa Paaterin kirkon ja galleriakahvilan rakentamisessa.
Vuonna 1991 valmistuneesta Paaterin kirkosta tuli Eva Ryynäsen suurikokoisin ja tunnetuin työ. Vuosien varrella Paaterissa valmistui noin 500 veistosta.
Professorin arvonimen Eva Ryynänen sai vuonna 1998.
Kuva: Jarno Artika

