Poika Paaterissa Evan veistämän puisen pojan edessä

Puun veistäjä

Ensimmäiset vuodet Paaterissa

Eva Ryynäsen ensim­mäiset vuosikymmenet Paa­teris­sa kului­v­at tiivi­isti tilan hoi­dos­sa. Taide jäi alku­un sivu­osaan.

Varhaiset veistokset

Tilan töi­den lomas­sa tehdyt veis­tok­set kuva­si­vat luon­toa ja ihmisiä, esit­tävään, melkein­pä naivis­tiseen tyyli­in. Lap­si- ja eläi­nai­hei­den lisäk­si kirkol­liset ja raa­mat­ulliset veis­tok­set kuu­lui­v­at osak­si Ryynäsen tuotan­toa. Hänen veistämän­sä alt­tarire­li­efit ja krusi­fik­sit löy­tyvät edelleen mon­es­ta pohjoiskar­jalais­es­ta seu­rakun­nas­ta.

Läpimurto ja näyttelyt

Suuren yleisön tietoisu­u­teen Eva Ryynäsen toi hänen läpimur­tonäyt­te­lyn­sä Puus­ta puon­nut Amos Ander­ssonin taide­museossa vuon­na 1974. Näyt­te­ly Puu­veis­tok­sia Tam­pereen Nyky­taiteen museossa vuon­na 1983 rikkoi museon siihenas­tisen kävi­jäen­nä­tyk­sen.

Materiaalivalinnat

Mate­ri­aali­valin­nat erot­ti­vat Ryynäsen mon­es­ta aikalais­es­taan. Joitakin pronssi‑, mar­mori- ja kip­sitöitä luku­un otta­mat­ta teok­set on veis­tet­ty puus­ta.

Paaterin sisätilat veistos karhusta etualalla
Kuva: Jarno Arti­ka
Evan veistoksia Paaterin ateljeessa. Kuva: Anne Muhonen

Puuveistokset

Eva Ryynä­nen tun­netaan eri­tyis­es­ti taidokkaista puu­veis­tok­sis­taan, jois­sa näkyy taiteil­i­jan syvälli­nen mate­ri­aalin tun­te­mus. Ryynä­nen käyt­ti puu­la­je­ja hyvin monipuolis­es­ti. Eri­tyisen tärkeä mate­ri­aali hänelle oli män­ty­puu, varsinkin van­ha, kookas puna­hon­ka. Sopivia pui­ta veis­tok­si­in toimit­ti­vat sekä yksi­tyiset henkilöt että met­säy­htiöt.

Marmori- ja pronssityöt

Paa­teris­sa on nähtävil­lä muu­ta­ma Evan tekemä mar­mor­i­työ, kuten Car­raran mar­morista veis­tet­ty hau­ta­paasi. Kuvan­veistäjän pron­ssi­in vale­tu­ista teok­sista tun­ne­tu­impia ovat Pietari Bra­hen pat­sas Liek­san keskus­tas­sa, Nurmek­sen Laulupuu ja Vieremän Mat­ti ja Liisa ‑veis­tos.

Pietari Brahen patsas Lieksassa