Ensimmäiset vuodet Paaterissa
Eva Ryynäsen ensimmäiset vuosikymmenet Paaterissa kuluivat tiiviisti tilan hoidossa. Taide jäi alkuun sivuosaan.
Varhaiset veistokset
Tilan töiden lomassa tehdyt veistokset kuvasivat luontoa ja ihmisiä, esittävään, melkeinpä naivistiseen tyyliin. Lapsi- ja eläinaiheiden lisäksi kirkolliset ja raamatulliset veistokset kuuluivat osaksi Ryynäsen tuotantoa. Hänen veistämänsä alttarireliefit ja krusifiksit löytyvät edelleen monesta pohjoiskarjalaisesta seurakunnasta.
Läpimurto ja näyttelyt
Suuren yleisön tietoisuuteen Eva Ryynäsen toi hänen läpimurtonäyttelynsä Puusta puonnut Amos Anderssonin taidemuseossa vuonna 1974. Näyttely Puuveistoksia Tampereen Nykytaiteen museossa vuonna 1983 rikkoi museon siihenastisen kävijäennätyksen.
Materiaalivalinnat
Materiaalivalinnat erottivat Ryynäsen monesta aikalaisestaan. Joitakin pronssi‑, marmori- ja kipsitöitä lukuun ottamatta teokset on veistetty puusta.


Puuveistokset
Eva Ryynänen tunnetaan erityisesti taidokkaista puuveistoksistaan, joissa näkyy taiteilijan syvällinen materiaalin tuntemus. Ryynänen käytti puulajeja hyvin monipuolisesti. Erityisen tärkeä materiaali hänelle oli mäntypuu, varsinkin vanha, kookas punahonka. Sopivia puita veistoksiin toimittivat sekä yksityiset henkilöt että metsäyhtiöt.
Marmori- ja pronssityöt
Paaterissa on nähtävillä muutama Evan tekemä marmorityö, kuten Carraran marmorista veistetty hautapaasi. Kuvanveistäjän pronssiin valetuista teoksista tunnetuimpia ovat Pietari Brahen patsas Lieksan keskustassa, Nurmeksen Laulupuu ja Vieremän Matti ja Liisa ‑veistos.

Yläbannerin kuva: Jarno Artika

