Eva Ryynänen (1915–2001) oli omaleimainen kuvanveistäjä. Hänen elämäntyönsä ja taiteilijakotinsa löytyvät Paaterista, joka sijaitsee noin 27 kilometrin päässä Lieksan keskustasta Vuonisjärvellä. Ateljee, kirkko, asuinrakennus ja kahvila muodostavat komean kokonaisuuden, jossa taiteilijan kädenjälki näkyy vahvana.

Maalaistytöstä kuvanveistäjäksi
Kuvanveistäjä Eva Ryynänen (o.s. Åsenbrygg, suom. Honkajärvi) syntyi 15.6.1915 maalaistalon tyttäreksi Vieremällä. Jo lapsena hän innostui veistämään puusta erilaisia eläimiä, kuten lintuja, kissoja ja hevosia.
Eva Åsenbrygg opiskeli Suomen taideyhdistyksen piirustuskoulussa (myöh. Suomen Taideakatemian koulu eli Ateneum) kuvanveistolinjalla vuosina 1934–1939, aikana jolloin naiskuvanveistäjiä oli vielä vähän. Tie opintoihin avautui veistoksella Veljekset Hiidenkivellä, joka on nyt nähtävillä Paaterin asuinrakennuksessa. Seitsemän veljestä löysi tiensä useisiin Evan myöhempiinkin töihin.
Evan opettajana toimi muun muassa kuvanveistäjä Felix Nylund. Samaan aikaan oppilaitoksessa opiskeli useita myöhemmin ansioituneita taiteilijoita, kuten Oskari Jauhiainen, Viljo Savikurki, Tuulikki Pietilä ja Veikko Vionoja. Osa heistä vieraili myöhemmin Evan luona Paaterissa. Erityisen läheinen ja pitkä ystävyys Evalle muodostui kuvataitelija Brita von Zweygbergin kanssa.
Paaterin emäntä
Luutnantti Paavo Ryynänen tuli Evan elämään sota-aikana. Tuleva vihkipari esiteltiin toisilleen Paavon vieraillessa haavoittuneen veljensä luona Helsingin diakonissalaitoksella, jossa Eva työskenteli.
Eva ja Paavo Ryynänen asettautuivat asumaan Paateriksi kutsumalleen pienelle maatilalle, joka oli lohkaistu Paavon vanhempien kotitilan takamaista. Paaterin varhaisin rakennus oli pieni saunamökki Sammaljoen rannalla. Paaterin päärakennus valmistui vuonna 1953.
Tilan töiden lomassa tehdyt veistokset kuvasivat luontoa ja ihmisiä, esittävään, melkeinpä naivistiseen tyyliin. Lapsi- ja eläinaiheiden lisäksi kirkolliset ja raamatulliset veistokset kuuluivat osaksi Ryynäsen tuotantoa. Hänen veistämänsä alttarireliefit ja krusifiksit löytyvät edelleen monesta pohjoiskarjalaisesta seurakunnasta. Myös materiaalivalinnat erottivat Ryynäsen monesta aikalaisestaan. Joitakin pronssi‑, marmori- ja kipsitöitä lukuun ottamatta teokset on veistetty puusta.

Monumentaalisin teos
Vuonna 1991 valmistuneesta Paaterin kirkosta tuli Eva Ryynäsen suurikokoisin ja tunnetuin työ. Se on yhä toiminnassa oleva pyhäkkö. Paikalliset rakentamisen ammattilaiset toteuttivat kirkon Evan suunnitelmien mukaisesti.

Katso lyhyt video Paaterin kirkosta:
Yläbannerin kuva: Jarno Artika

