Paaterin kirkko

Paaterin käyntikohteet

Taitelijakoti

Paa­teri oli Eva ja Paa­vo Ryynäsen koti ja 1970-luvun puo­liväli­in asti myös maati­la.

Taiteil­i­jakoti Paa­teri on ollut avoin­na yleisölle vuosia, se oli suosit­tu vierailuko­hde jo taiteil­i­jan eli­naikana. Eva ja Paa­vo Ryynäsen kodis­sa vieraili 1950-luvul­ta läh­tien kuvan­veistäjästä ja hänen kodis­taan kiin­nos­tunei­ta vierai­ta ja toimit­ta­jia.

Kun vuosikym­me­nien kulues­sa kävi­jämäärä lisään­tyi, Liek­san kaupun­ki alkoi tukea taiteil­i­jako­tia matkailuko­hteena. Kaupun­ki avusti muun muas­sa Paa­terin kirkon ja gal­le­ri­akahvi­lan rak­en­tamises­sa. Kult­tuuri­matkailuko­hteesta museok­si Paa­teri siir­tyi vuo­den 2013 alus­ta.

Kulttuurihistoriallinen merkitys

Paa­teri on tun­nustet­tu val­takun­nal­lis­es­ti. Se on kult­tuuri­his­to­ri­al­lis­es­ti merkit­tävä ja tun­nel­malli­nen vierailuko­hde, joka vetoaa taiteen ja luon­non ystävi­in. Alueen hen­ki on säi­lytet­ty luon­non­mukaise­na – sam­mal saa kas­vaa kivil­lä taiteil­i­jan toivei­den mukaises­ti.

Eeva Ryynänen, karhu veistos

Ateljee

Nave­tas­ta ja tallista kun­nos­tet­tu atel­jee on täyn­nä Ryynäsen puu­veis­tok­sia, ja siel­lä on nähtävil­lä run­saasti hänen töitään sekä val­oku­vanäyt­te­ly­itä hänen työsken­telystään.

Atel­jeen lisäk­si raken­nuk­ses­sa on työsken­te­ly- ja varas­toti­laa, jota tarvit­ti­in esimerkik­si teok­si­in käytet­tävien puiden kuiv­aamiseen.

Eva Ryynäsen ateljee, suuri pöllöä esittävä veistos

Paaterin kirkko

Alueen vaikut­tavin kohde on puinen Paa­terin kirkko, joka on Eva Ryynäsen suurin yksit­täi­nen teos ja merkit­tävä puuarkkite­htu­urin taidon­näyte.

Rakentaminen ja vihkiminen

Vuon­na 1991 valmis­tunut Paa­terin kirkko on Evan suurikokoisin työ, joka on yhä toimin­nas­sa ole­va pyhäkkö. Paa­terin kirkon on siu­nan­nut piis­pa Mat­ti Sihvo­nen juhan­nuk­se­na 1991. Kirkon rak­en­si­vat Evan suun­nitelmien mukaan paikalliset rak­en­tamisen ammat­ti­laiset.

Teemat ja symboliikka

Kirkos­sa yhdis­tyvät kolme keskeistä Ryynäsille ollut­ta teemaa: luon­to, luo­makun­ta ja ihmisen suhde luon­toon.

Paaterin kirkko, arkkitehtuuri

Materiaalit ja yksityiskohdat

Kirkon hirret ovat 300–500 vuot­ta van­ho­ja. Alt­tariveis­tok­sen suuri juu­rakko, 136-vuo­ti­aan Kar­jalan kuusen kan­to on tuo­tu Ruoko­lahdelta Etelä-Kar­jalas­ta. Kuusi oli pitänyt kaataa sala­man isket­tyä runk­oon 1970-luvul­la. Myös Paa­terin saar­nas­tuoli, vihk­i­jakkarat ja alt­tarikrusi­fik­si ovat Evan tuotan­toa.

Kirkon keskeiset piirteet

  • Täysin puinen: Kirkon sisäl­lä ei ole käytet­ty kul­taa tai mui­ta per­in­teisiä kirkko­ma­te­ri­aale­ja; sen sijaan kaik­ki on tehty puus­ta. Tämä mate­ri­aalin käyt­tö hei­jas­taa Eva Ryynäsen syvää yhteyt­tä luon­toon ja hänen taiteel­liseen ilmaisu­un­sa, jos­sa puu oli aina keskiössä.
  • Arkkite­htu­uri ja tun­nel­ma: Kirkon sisäti­la on val­oisa ja tun­nel­malli­nen. Sisäl­lä kohoa­vat suo­rat, kuoritut män­nyn­run­got luo­vat vaikut­ta­van met­sä­maisen tun­nel­man, ja katossa on mon­imutkaisia kukkien ja eläin­ten puukaiver­ruk­sia.
  • Ain­ut­laa­tu­inen alt­tari: Eri­tyisen huomionar­voinen on alt­tari, joka on valmis­tet­tu suures­ta, luon­nol­lisen muo­tois­es­ta puun juu­rakos­ta. Alt­tarin takana ole­va suuri ikku­na kehys­tää ympäröivän met­sän, tuo­den luon­non osak­si kirkon sisäti­laa.

Asuinrakennus

Paaterin asuinrakennus

Paaterin asuinrakennus

Paa­terin asuin­raken­nus on Eva ja Paa­vo Ryynäsen alku­peräi­nen koti. Se on per­in­teinen maalaista­lo, joka on säi­lytet­ty osana Paa­terin museokokon­aisu­ut­ta.

Elämää ja arkea

Raken­nus antaa aidon kuvan taiteil­i­japarin arjes­ta ja elämän­tavas­ta. Siel­lä on esil­lä per­heen henkilöko­htaista esineistöä.

Osa Paaterin kokonaisuutta

Asuin­raken­nus täy­den­tää atel­jeen ja kirkon muo­dosta­maa kokon­aisu­ut­ta, ja se on avoin­na yleisölle pääasi­as­sa kesäkaudel­la.

Venelaituri

Paa­teri sijait­see keskel­lä kau­nista pohjoiskar­jalaista luon­toa, Pielisen läheisyy­dessä. Kokon­aisu­u­teen kuu­luu myös venelai­turi.

Mustavalkoisia kuvia Eva ja Paavo Ryynäsen vuosien varrelta seinällä

Evan ja Paavon hautamuistomerkki

Eva veisti pariskun­nan Ital­ian matkalta tuo­dus­ta Car­raran mar­morista pariskun­nalle yhteisen enke­limuis­tomerkin 1990-luvul­la, jolle Evan muo­toili oman äitin­sä kasvot. Ryynästen uur­nat ovat las­ket­tu Paa­terin pihas­sa ole­van muis­tomerkin juurelle.